Wat zijn de verschillen tussen Microsoft Excel en Access?

Bent u aan het twijfelen welke Office licentie u aan moet schaffen of dat u Access apart moet aanschaffen terwijl u Excel al hebt? In deze blog wordt uitgelegd wat Excel en Access zijn en wat de voordelen van beide programma’s zijn.

Wat is Microsoft Access?

Microsoft Access is een hulpprogramma voor informatiebeheer waarmee u informatie kunt opslaan voor referentie, rapportage en analyse. Het is te verkrijgen in de Office-pakketten Professional en Professional Plus zoals u in de volgende alinea kunt zien, maar Access is ook apart te verkrijgen.


Wat is Microsoft Excel?

Microsoft Excel is een softwareprogramma waarmee gebruikers gegevens kunnen ordenen, opmaken en berekenen met formules met behulp van een spreadsheetsysteem. Excel is verkrijgbaar in alle Office-pakketten. Hieronder ziet u duidelijk in welke pakketten Access en Excel voorkomt.

Wat zijn de voordelen van Microsoft Excel en Access?

Wellicht wilt u weten of het het waard is om een van de duurste Office-pakketten te kopen voor Access of om Access apart te kopen. Daarvoor zijn hieronder de belangrijkste voordelen van beide programma’s op een rijtje gezet.


De voordelen van Microsoft Excel


1. Complexe numerieke gegevens

Excel is het beste voor het diepgaand analyseren van complexe numerieke gegevens met formules (SUMIF, gemiddelde, aantal, max en min). Toegangsquery's kunnen worden gebruikt om gegevens samen te vatten en geaggregeerde waarden te presenteren, zoals sommen, gemiddelden en tellingen.


2. Geavanceerde analysebewerkingen

Excel helpt bij het uitvoeren van geavanceerde what-if-analysebewerkingen op uw gegevens, zoals statistische, technische en regressieanalyse. Access doet dit niet.


3. Geavanceerdere functies voor rapportage

U kunt grafieken, tabellen, VERT.ZOEKEN, draaitabelrapporten in Excel bekijken en query's, tabellen, formulieren en rapporten bekijken in Microsoft Access. Excel biedt geavanceerdere functies voor draaitabelrapportage en grafieken dan Access.


4. Niet-relationele werkbladgegevens

Excel is het beste voor niet-relationele werkbladgegevens (gegevens die gewoonlijk in werkbladen staan, worden ook wel platte bestanden genoemd). Toegang is beter voor het beheren van gegevens: helpt u het overzichtelijk te houden, gemakkelijk te doorzoeken en beschikbaar voor meerdere gelijktijdige gebruikers.


De voordelen van Microsoft Access


1. Samenwerking op een SharePoint services-site

Excel biedt maar één manier om met meerdere gebruikers samen te werken op een SharePoint Services-site. Access daarentegen biedt verschillende manieren om met meerdere gebruikers samen te werken op een SharePoint-site.


2. SQL

Hoewel Excel geen SQL gebruikt om gegevens te bekijken, heeft Access verschillende manieren om gegevens te bekijken. Met Access kunt u SQL-query's (Structured Query Language) gebruiken om snel alleen de rijen en kolommen met gegevens in een of meerdere tabellen op te halen.


3. Samenwerking in een database

Excel staat niet toe dat meerdere gebruikers tegelijkertijd een record bewerken, Access laat meerdere gebruikers tegelijkertijd een enkele database openen; waardoor gebruikers de mogelijkheid hebben om verschillende records zonder conflicten te bewerken.


4. Hogere opslagcapaciteit

Access heeft een hogere opslagcapaciteit dan Excel. Dit betekent dat Access meer gegevens kan opslaan dan Excel.

Goedkope Microsoft Office licenties kopen

Bent u op zoek naar een goedkope Microsoft Office licentie? Softtrader is specialist in tweedehands Microsoft-licenties, hiermee bespaart u tot 70% op de nieuwprijs. Softtrader biedt Microsoft Office 2010, 2013, 2016 en 2019 aan. Benieuwd naar de prijs? Vraag nu een offerte aan.

Heeft u vragen? Neem contact op!

Neem voor meer informatie over welke Microsoft-software en welke licenties het beste bij u passen contact met ons op. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.