Microsoft Azure Consumption Commitment

Microsoft Azure Consumption Commitment

Microsoft Azure Consumption Commitment (MACC) kan een belangrijk instrument vormen voor organisaties die veel gebruikmaken van Microsoft Azure. Om bedrijven te ondersteunen in het beheersen en plannen van hun clouduitgaven, is het MACC-model ontwikkeld. In dit artikel wordt beschreven wat het precies inhoudt, waarom MACC te gebruiken is en met welke zaken rekening moet worden gehouden.

Wat is MACC?

Microsoft Azure Consumption Commitment is een verbintenis in de vorm van een contract. Deze verbintenis gaan consumenten aan met Microsoft voor specifieke uitgaven die over tijd aan Azure worden gedaan. MACC is een hulpmiddel dat is gecreëerd door Microsoft voor IT-managers om het beschikbare budget beter onder controle te kunnen houden. Afhankelijk van de grootte van een bedrijf en de behoeften van de klant zal er een ‘MACC-budget’ worden gecreëerd.

Waarom MACC gebruiken?

Bij het aangaan van een MACC-contract wordt er op een transparante manier gehandeld door beide partijen, waarbij het bedrijf aangeeft wat het beschikbare budget is. Door deze transparantie is voor beide partijen duidelijk wat er betaald of geleverd wordt. Hierdoor wordt de risicofactor uit de onderhandeling gehaald. Dit zorgt voor een bepaalde zekerheid tussen beide partijen, wat resulteert in kortingen. Hierdoor is het voor bedrijven een stuk aantrekkelijker om een MACC-contract aan te gaan, want het biedt financiële voordelen.

Daarnaast is de hoge flexibiliteit van MACC ook erg nuttig. Binnen de Azure Marketplace is MACC namelijk een geld-equivalent. Het kan dan ook worden uitgegeven alsof het normaal geld is, bijvoorbeeld voor abonnementen en software die worden gekocht op de Azure Marketplace. Bovendien zijn er nog verschillende ‘incentives’ voor MACC-gebruikers in de vorm van een Service Level Discount of Azure Commitment Discount.

MACC: Nadelen en overwegingen

Aangezien er aan het begin van de looptijd van het contract wordt vastgelegd hoeveel gebruik er van Azure zal worden gemaakt, is het lastig om in te schatten hoeveel dat over een langere periode precies zal zijn. Hieruit ontstaan een aantal nadelen:

  • In het geval dat gebruikers Azure niet vaak genoeg hebben benut, betekent dit dat er dus meer betaald is dan nodig was. Als de behoeften van een bedrijf veranderen, vormt dit een probleem. Er ontstaat voor de volgende periode namelijk een mindere onderhandelingspositie omdat het bedrijf geen duidelijk beeld heeft van wat het nodig heeft. In het geval dat er te veel is betaald, biedt Microsoft nog wel een periode van 12 maanden aan om het ongebruikte deel alsnog te verbruiken.
  • Ook kunnen er veranderingen in de technologie ontstaan die ten nadele zijn van de hoeveelheid MACC-commitment die is aangegaan. Als deze nieuwe technologieën namelijk de behoefte aan het gebruik van Azure verminderen, zullen bedrijven aan het eind nog MACC-budget overhouden, wat wederom neerkomt op onnodige kosten.
  • Omdat MACC-overeenkomsten juridisch bindend zijn, is het van belang dat ondernemingen op de hoogte zijn van de voorwaarden van hun contract en dat ze begrijpen welk contract er wordt ondertekend voordat dit wordt aangegaan.